Omnibus direktiiv (EL 2019/2161) jõustus Eestis 2022. aasta mais ning tõi kaasa olulised muudatused tarbijakaitse ja e-kaubanduse reeglites. Kuigi muudatused on juba mõnda aega kehtinud, on paljud ettevõtted ja e-poed endiselt uute nõuetega kohanemata. Allpool selgitame, millised on olnud levinumad vead ja mida ettevõtted peaksid kiiresti parandama.
1. Hinnasildid ja allahindlused – varasema hinna näitamine
Omnibus direktiivi alusel peab igas hinnasoodustuse teates olema selgelt näidatud madalaim hind, mida ettevõtja kohaldas vähemalt 30 päeva jooksul enne hinna alandamist. See välistab olukorra, kus tarbijale jäetakse mulje suuremast allahindlusest, kui see tegelikult on. Reegel suurendab läbipaistvust ja aitab vältida ebaausaid müügivõtteid.
2. Libaarvustused ja tagasiside autentsus
Ettevõtjad peavad olema võimelised tõendama, et arvustused pärinevad tegelikelt klientidelt, kes on toodet või teenust kasutanud. Kui inimene ei ole toodet tellinud, tuleb arvustus eemaldada või märkida, et tegemist on kinnitamata arvustusega. Samuti on keelatud manipuleerida hinnangutega – näiteks kustutada negatiivseid või kopeerida positiivseid arvustusi teistele toodetele. Eesmärk on tagada aus ja usaldusväärne tagasiside süsteem.
3. Automatiseeritud hinnastamine ja teavitamiskohustus
Omnibus direktiiv tõi kaasa ka nõude teavitada tarbijat automaatse hinnastamise kasutamisest. Kui hind kujuneb algoritmiliselt, näiteks tarbija käitumise või külastuste sageduse põhjal, tuleb sellest selgelt informeerida. See tagab, et tarbija saab teha ostuotsuse teadlikult ja ilma varjatud mõjutamiseta.
4. Täiendavad teavitamiskohustused ettevõtjatele
Direktiiv kehtestas mitmeid uusi kohustusi, mis suurendavad tarbijale esitatava teabe läbipaistvust. Kauplejad peavad nüüd teavitama:
- viimase 30 päeva madalaimast hinnast allahindluste korral;
- sellest, kui otsingutulemuste järjestus sõltub tasustatud reklaamist;
- meetoditest, millega nad kontrollivad tagasiside ehtsust;
- ja kui tegemist on veebiplatvormiga – sellest, kas kolmas isik on ettevõtja, kas EL tarbijakaitseõigus kohaldub ning kuidas on kohustused jaotatud platvormi ja müüja vahel.
5. Ebaausad kauplemisvõtted ja võimalikud trahvid
Omnibus direktiiviga määratleti mitmed varem reguleerimata praktikad ebaausateks kauplemisvõteteks. Rikkumise korral võivad järelevalveasutused määrata kuni 400 000 euro suuruse trahvi.
Ebaausaks loetakse muu hulgas:
- toodete müümine kui „identsetena“, kui tegelik koostis või omadused on erinevad (nn topeltstandardiga tooted);
- võltsitud või mitteautentsete arvustuste avaldamine;
- tarbija eksitamine hinna või allahindluse ulatuse osas.
Tarbija võib sellisel juhul nõuda hüvitist ja pöörduda järelevalveorganite poole.
Leadlex – sinu partner seaduskuulekate müügi- ja turundustavade tagamisel
Omnibus direktiiv muutis põhjalikult e-kaubanduse ja turunduse õigusraamistikku. Ettevõtted, kes ei ole oma protsesse ajakohastanud, riskivad rikkumiste ja trahvidega.
Leadlexi juristid aitavad hinnata, kas sinu ettevõtte müügi- ja turundustavad vastavad Omnibus direktiivi nõuetele. Koostame vajalikud juhised ja muudatused lepingutes ning tagame, et sinu ettevõte tegutseks seadusega kooskõlas. Tutvu ka meie lepinguteenustega siin.
Võta ühendust Leadlexiga – aitame tagada vastavuse ja vältida riske juba enne, kui probleemid tekivad.
Korduma kippuvad küsimused (FAQ)
Mis on Omnibus direktiiv?
Omnibus direktiiv (EL 2019/2161) on Euroopa Liidu määrus, mis ühtlustas tarbijakaitse reeglid kõigis liikmesriikides ja muutis mitmed e-kaubandust puudutavad nõuded kohustuslikuks.
Keda direktiiv mõjutas?
Direktiiv mõjutas kõiki ettevõtteid, kes pakuvad kaupu või teenuseid tarbijatele, eriti e-poode ja digiplatvorme, kus kolmandad isikud müüvad oma tooteid.
Millised olid peamised muudatused?
Olulisimad muudatused puudutasid hinnasoodustuste läbipaistvust, arvustuste ehtsuse kontrolli, automatiseeritud hinnastamist ja ebaausate müügivõtete keelustamist.
Miks pöörduda Leadlexi poole?
Leadlexil on ulatuslik kogemus e-kaubanduse ja tarbijakaitse õigusvaldkonnas. Aitame tagada, et sinu ettevõtte turundus- ja müügiprotsessid vastavad kõigile Omnibus direktiivi nõuetele ja Eesti seadustele.



